| 
    „A UROBÍŠ, ČO CHCEM!!!“ 
                  Odohralo sa  v jednej materskej škôlke: 
              Vladko sa lúči so  svojou mamou pri dverách roniac slzy veľkosti hrachu. Vymôže si od nej prísľub,  že ak to v škôlke dnes vydrží, neminie ho odmena vo forme hračky alebo  sladkosti. A len čo mama zatvorí dvere a odíde, utrie si akože slzy  a víťazne zvolá: „A kúpi mi, čo chcem!“ 
             Tento už šesťročný  chlapec hrá podobné divadielko už niekoľko týždňov. Jeho pani učiteľka, ktorá  veľmi dobre vidí, ako drobec Vladko citovo ovláda a vydiera svoju mamu,  pokúsila sa o niekoľko rozhovorov. Ako na strane rodiča, tak i na  strane dieťaťa. Veľmi to nepomohlo – mamina v nej videla „leva“, ktorý  vstúpil do jej osobného teritória a Vladko na ňu nechápavo hľadel  s nevyslovenou otázkou, čo vlastne od neho chce? Až v jedno ráno  prišiel s novým nápadom: „Chcem ísť do inej škôlky!“ Začal kričať už pri  dverách. 
              Mamina sľúbila, že  začne vybavovať novú škôlku. A keď sa plač v rámci ranného  divadelného predstavenia stupňoval, povedala, že tak urobí ihneď. Pani učiteľka  sa ju snažila presvedčiť, aby sa neunáhlila. Veď pred niekoľkými mesiacmi  prišla s podobným nápadom, keď Vladka prekladala z inej škôlky.  
              Keď sa dvere škôlky  zatvorili, Vladko opäť prišiel za pani učiteľkou a povedal jej: „A zasa  mamka urobí, ako jej poviem...“ 
              Múdry rodič učí svoje  dieťa hraniciam. Vie, že ak plače kvôli hračke vo výklade obchodu, nezaškodí,  keď ho nechá trochu si poplakať. Pretože láska k dieťaťu sa neprejavuje v  tom, že mu splní, čo mu vidí na očiach. Naopak, vie svoje deti učiť skromnosti,  ako i zákonitosti života, že veci sa v ňom nedejú tak, ako by si to  ono prialo. Malý „tyran“, ktorý od malička je zvyknutý dostávať, čo chce, sa to  v dospelosti sotva naučí. 
                                                                 (zdroj: archív rehoľnej sestry Marcely Bagínovej)  |